الصفحات

الاثنين، 15 مايو 2017

כסרא-סמיע : היישוב הדרוזי הקטן הממוקם במקום העשירי בדירוג הארצי במבחני מיצ"ב - כנגד כל הסיכויים

בכסרא סמיע מדגישים את שיתוף הפעולה שהוביל להצלחה שמיקמה את היישוב הדרוזי הקטן במקום העשירי בדירוג הארצי. בכאבול משקיעים בחינוך על פני תחומים אחרים וברהט נאבקים בצפיפות בכיתות ובתנאים הכלכליים. שלושה סיפורים על יישובי מיעוטים שהצליחו.

שחר חי, חסן שעלאן ואילנה קוריאלעדכון אחרון:  15.05.17 , 01:13 - YNET

תוצאות מבחני המיצ"ב כפי שנותחו אתמול (א') במפת החינוך של ynet ואתר מדלן, חושפים בין היתר את המתרחש בבתי הספר ביישובים קטנים יותר. את הזינוק המשמעותי רשמה המועצה כסרא-סמיע (אשכול סוציו-אקונומי 3) שעלתה ב-24 נקודות דירוג לעומת 2012, אז עמדה על 49 נקודות מדד לעומת 73 כיום. ההישג מציב את היישוב במקום העשירי מבין 80 היישובים שנבחנו בשנת 2016. "אין כמו להרגיש שמצליחים ולקבל אישור על זה", אומרת נועה עבדאללה, מנהלת חטיבת הביניים עמל מרכז הגליל.
במבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) נבחנים תלמידי כיתות ח' במקצועות הליבה - מתמטיקה, אנגלית, מדעים ושפת אם (עברית או ערבית), ותלמידי כיתות ה' נבחנים באותן בחינות, להוציא את מקצוע המדעים. פרט להישגים הלימודיים במקצועות הליבה, מתבקשים התלמידים והמורים להשיב גם על שאלוני "אקלים בית ספרי", ששופכים אור על המתרחש בין כותלי בית הספר.

בכסרא-סמיע, יישוב דרוזי קטן שמונה פחות מעשרת אלפים תושבים, יש שלושה בתי ספר יסודיים וחטיבת ביניים. במבחני המיצ"ב הקודמים דורג היישוב במקום ה-35. "התוצאה מכובדת מאוד", אומר ראש המועצה נביה אסעד. "היא משקפת את המאמץ שאנחנו משקיעים בחינוך - הן מצד המועצה המקומית והן מצד בתי הספר היסודי וחטיבת הביניים. שיתוף הפעולה בין כולם הוביל להצלחה".

נועה עבדאללה שותפה לכך שסוד ההצלחה של כסרא-סמיע הוא בשיתוף הפעולה היישובי. "תוצאות המיצ"ב משקפות את מצב החינוך ביישוב", היא אומרת. "בכסרא-סמיע יש הנהגה שמובילה את כל מערך החינוך מהגן ועד כיתה י"ב ויש שיתוף פעולה בין כל המעגלים. ההתקדמות והשיפור הם בזכות עבודת הצוות של המורים וההנהלה בכל בתי הספר - יסודיים, חטיבות ביניים ובית הספר המקיף הרב-תחומי".

לדברי המנהלת, הם אינם נחים על זרי הדפנה בעקבות התוצאות. "עבורנו זו מדרגה שממנה אנחנו רוצים להתקדם עוד יותר ולשפר את המצב", היא מסבירה. "זה בא ממקום של עבודה מאומצת לשיפור ההישגים, ללמידה משמעותית והטמעתה. זה ממקום של פיתוח מקצועי של המורים ועבודה על השתלמויות, כולל כל המערך, החינוך הערכי והמעורבות החברתית".

עבדאללה מספרת כי ביישוב מאמינים בתלמידים ובהשקעה, ומבחני המיצ"ב הם מעין חותמת לכך. "יש אצל ההורים והתלמידים תחושה של שביעות רצון, והיא קיימת גם אצל הרשות המקומית ומחלקת החינוך שמובילה את החינוך ביישוב", היא משתפת. "העלייה בדירוג נתנה תחושה חיובית להשכלה וללימודים, תחושת 'כן אני יכול'. אין כמו להצליח ולהרגיש שאנחנו הצלחנו, אבל הדרך עוד לפנינו".